Spel Behöver Regler: Spelreklam på TV

Spelreklam - Spel behöver regler

Om du brukar titta på vanlig TV har du säkert sett massor av spelreklam den senaste tiden. Kanske har du då funderat över vilka regler som gäller för spelreklam på TV. Den svenska spellagen trädde i kraft i januari 2019.

Sedan dess måste spelbolag ha en licens från den svenska spelmyndigheten för att få göra reklam som riktar sig till svenskar. Enligt den nya lagen ska all spelreklam dessutom vara måttfull. I den här artikeln får du lära dig vad som gäller kring spelbolagens reklam på TV. Detta är då någor som enbart gäller på den svenska spelmarknaden, vilket inte inkluderar det utländska casino du kanske spelar på. Dock vet du mycket väl att de inte alls får marknadsföra sig aktivt mot svenska spelare.

Vad är spelreklam på TV?

Spelreklam, spelannonsering eller spelmarknadsföring, är en form av marknadsföring som syftar till att locka människor att delta i spelaktiviteter, såsom casinospel, sportsbetting och lotterier. Denna typ av reklam har varit föremål för debatt och reglering i många länder på grund av dess potentiella inverkan på människors beteende och välbefinnande.

Spelreklam på TV är en vanlig form av marknadsföring som spelbolag använder för att locka tittare att engagera sig i olika typer av hasardspel och spelprodukter.

Reglerna för spelreklam på TV

Som vi nämnde införde regeringen en ny spellag 2019. Sedan dess måste alla spelbolag som vill vara aktivt på den svenska marknaden ansöka om licens av den svenska spelmyndigheten Spelinspektionen.

En del av förändringen var att införa olika åtgärder för att göra det lättare för spelare att själva reglera sitt spelande. Till exempel införde spelmyndigheten en nationell Spelpaus som gäller på alla svenska casinon. Om du aktiverar pausen stänger du dig själv ute från alla spelbolag med svensk spellicens.

Därtill införde de en tresekundersregel som innebär att du måste vänta i tre sekunder mellan varje snurr när du spelar på spelautomater. En sak som gör ett casinospel beroendeframkallande är nämligen hastigheten i spelet.

Dessutom införde regeringen nya regleringar för spelreklam. Det här säger den nya lagen om spelreklam:

  • Spelreklam får inte rikta sig till personer under 18 år.
  • Dessutom ska spelreklam vara måttfull.
  • Casinon som inte har svensk spellicens får inte göra reklam som riktar sig till svenskar.
  • Spelbolag får inte skicka direktreklam till personer som har aktiverat Spelpaus.

Regler kring Svenska spel reklam utseende

Det finns dessutom mängder av regler för vad reklamen får innehålla. Till exempel får reklamen inte allt för tydligt uppmana till spel.

Föreningarna Spelbranschens riksorganisationer och Branschföreningen för onlinespel har tillsammans tagit fram riktlinjer för marknadsföring. Deras riktlinjer säger bland annat att reklamen inte ska vara påträngande och inte riktas mot minderåriga. Vidare ska reklamen vara saklig. I marknadsföringen ska bolagen dessutom försöka ta ansvar för sina eventuella framtida spelare genom att informera om spelrelaterade problem, med mera.

Spelreklamen ökar

Under 2022 la de svenska spelbolagen hela 3,4 miljarder på marknadsföring av sina bolag. Det är en otroligt hög summa, men ändå en minskning sedan året innan. Allra mest pengar la spelbolagen på reklam under 2018, då den totala summan översteg sju miljarder. Det enligt siffror från Folkhälsomyndigheten.

Då är ändå inte direktreklam eller annonsering via sociala medier inräknat i de här summorna. Sociala medier har blivit allt viktigare för företag genom åren. Vi kan därför anta att de lägger mycket pengar även på annonser på exempelvis Instagram och Facebook. Där är också risken stor att unga kommer i kontakt med den här typen av annonsering.

Du som tittar på TV kanske upplever att spelreklam på TV har ökat. Din känsla stämmer i så fall. En artikel från 2019 visar att det skett en markant ökning i antalet spelreklamer på TV. 2014 var 7% av reklamen på Kanal 5 spelreklam. 2018 hade andelen ökat till hela 21%. På Kanal 9 och 6 är andelen spelreklam ännu större, nämligen hela 28%.

Så påverkar Spelreklam på TV oss

I ett större perspektiv vet vi inte riktigt hur spelreklam påverkar beteenden och specifikt spelvanor. Vissa studier tyder emellertid på att spelreklam leder till ett något ökat spelande. Om inte annat kan det leda till att fler blir medvetna om att online casinon finns som ett alternativ.

Det är dock framför allt personer som redan har problem med spelande som blir påverkade av spelreklam. Folkhälsomyndigheten har gjort studier som tydligt visar det. Spelreklam på TV kan för personer med spelproblem leda till att de spelar överdrivet mycket. Den kan också skapa ett stort sug att få spela.

Det är inte fastslaget att spelreklam leder till spelberoende. På personer som redan har spelproblem har de emellertid en bevisad negativ effekt. Även på personer utan ett kliniskt spelberoende kan reklamen leda till ökat spelande, vilket såklart är vad spelbolagen är ute efter.

Bevakning av spelreklam på TV

Det är Spelinspektionen och Konsumentverket som ska se till att spelbolagen håller sig till reglerna med sin reklam. Du som ser spelreklamen är emellertid långt ifrån maktlös. Tvärtom kan det vara till stor hjälp om du hittar och anmäler en reklam som myndigheterna missat.

Om du skulle stöta på reklam som bryter mot våra lagar kan du till exempel vända dig till Konsumentverket. Det är en statlig myndighet under Finansdepartementet. De svarar även på frågor om olika konsumentproblem på sin sajt Hallå Konsument.

Skulle det röra sig om reklam från ett spelbolag som saknar spellicens kan du även anmäla det till Spelinspektionen. Det är som sagt olagligt för olicensierade spelbolag att rikta sig till svenska spelare.

Reklamombudsmannen är ytterligare en stiftelse dit du kan vända dig om du har klagomål som rör reklam. Du som har ett företag kan även höra av dig till stiftelsen om du behöver hjälp med marknadsetiska frågor. Stiftelsen har funnits sedan 2009 och den arbetar för en hög etisk standard på reklammarknaden. Alla former av smygreklam eller diskriminerande reklam kan du med fördel anmäla till den här stiftelsen.

Vi bör säkert även nämna DM-nämnden, som är den etiska nämnden för direktmarknadsföring. Hit kan du anmäla direktreklam som du anser inte följer de rådande lagarna.

Marknadsföring av casino till unga

Unga och spelreklam på TV

Trots den tillsynen är det vanligt att unga kommer i kontakt med spelreklam. En studie från Lunds universitet visar nämligen att spelreklam på TV förekommer även i samband med program för barn. Den var vanligare i samband med vuxenprogram men förekom alltså även när kanalerna sände barnprogram och familjefilmer. Kanalerna de undersökte var; TV3, TV4, Kanal 5, Sjuan och Kanal 9.

Majoriteten av spelreklamen var för olika nätcasinon. Mer än 90 % av reklamen kom från bolag som inte var registrerade. Den här typen av reklam stod för mellan 19 och 53 minuter sändningstid per dygn på de undersökta kanalerna.

”Vi identifierade flera potentiellt riskabla reklambudskap i nätcasionoreklamen, bland annat budskap som handlar om spelets enkelhet och snabbhet”, säger professor Håkan Andersson som lett studien.

Den här studien är genomförd 2017 och 2018. Det finns inga färskare studier, så vi kan inte svara för hur det ser ut idag. Vi kan bara hoppas att det är bättre nu, det vill säga att spelbolagen rättar sig till lagen i större utsträckning idag.

Svenska spel reklam

Svenska spel är ett av Sveriges största spelbolag. Bolaget är ägt av den svenska staten och erbjuder ett brett utbud av spel. De har allt från odds och liveodds till online casino, fysiska casinon i form av Casino Cosmopol och vidare till lotterier och trav. Bolaget har svensk spellicens, vilket innebär att Svenska Spel reklam måste rätta sig efter alla regler i den nya svenska spellagen.

Sammanfattning

Sedan januari 2019 har vi en spellag som säger att spelreklam på TV och i alla andra medier ska vara måttfull. Det till trots har spelreklamen ökat på många tv-kanaler. Utformningen av reklamen ska dock följa riktlinjer som branschorganisationer tagit fram. De säger bland annat att de ta upp spelproblem och inte får rikta sig till personer under 18 år.

Vi kanske inte upplever att spelreklam är ett problem. Det finns dock personer som är särskilt utsatta Framför allt personer med spelproblem blir negativt drabbade av reklamen. De får då lust att spela eller så kan den leda till att de spelar mer än de egentligen tänkt från början.

SKRIVEN AV

Mats Urban

Mats Urban är en erfaren artikelförfattare med en passion för att utforska och skildra casinoindustrins mångfald. Med en gedigen erfarenhet av att skriva artiklar och recensioner inom casino branschen, har Mats etablerat sig som en respekterad röst i branschen. Hans skarpa analytiska färdigheter och djupa förståelse för spelvärlden gör honom till en pålitlig källa för läsare som söker insiktsfull information och välskrivna recensioner. Mats strävar alltid efter att leverera noggranna och informativa texter som inte bara informerar, utan också engagerar och underhåller läsarna.