En risk med att spela på nätcasinon är att det kan uppstå tekniska problem, såsom buggar och att spel fryser. I vissa fall kan det till och med innebära allvarliga säkerhetsrisker, eftersom casinon lagrar känsliga uppgifter.
Därför är det viktigt att du ser till att spela på ett säkert casino och gör allt du kan för att förebygga tekniska problem. I den här texten kommer du dessutom att lära dig hur du gör för att lösa några vanliga problem, när de väl uppstår.
Några av frågorna som vi kommer att besvara i den här texten:
- Vad händer vid förlorad internetuppkopplingen?
- Vad gör jag om ett spel fryser?
- Vad gör jag om ett spel inte laddar eller laddar långsamt?
- Allmänna åtgärder för att förebygga problem vid online-spel.
Vad händer vid förlorad internetuppkopplingen?
Det kan bero lite på var du är i spelet när internetuppkopplingen försvinner. Om du vann precis när uppkopplingen försvann så kommer du att få vinsten. Om du just höll på att lägga ett spel när internet försvinner så kommer casinot inte att lägga något spel åt dig. Pengarna kommer alltså att vara kvar i din spelkassa. Spelade du med autosnurr när internetuppkopplingen försvann så kommer de automatiska snurren att genast avbrytas tills du är tillbaka.
Alla dina vinster kommer alltså att finnas kvar när uppkopplingen återvänder. Du kommer inte att bli av med några pengar om det här drabbar dig.
Vissa casinon, till exempel 888 casino, har mer detaljerade policyer kring vad som gäller när spelaren förlorar internetanslutningen. Oavsett vilket svenskt casino du spelar på behöver du emellertid inte oroa dig för att bli av med pengar.
Även på casinon utan svensk licens kommer ditt spelsaldo att förbli detsamma när du kommer tillbaka efter att ha förlorat internetuppkopplingen.
Vad gör jag om ett spel fryser?
Att ett spel fryser beror på att du spelar på en dator med för lite kraft, som är ouppdaterad eller har ett internet som är för långsamt.
För att åtgärda problemet kan du som en första åtgärd testa att uppdatera din webbläsare och kolla om din dator behöver uppdateras. När du har genomfört uppdateringarna laddar du casinosidan igen. Då kommer det troligen att funka bättre. När frysningen gått över så kommer du att få fortsätta spela på precis samma ställe som du slutade på.
Andra åtgärder är att bättra på din internetuppkoppling eller köpa en bättre dator. Ofta är det datorns ram (arbetsminne) som gör att det går trögt.
Vad gör jag om ett spel inte laddar eller laddar långsamt?
Det här är ett relativt vanligt problem, men som tur är är det enkelt att lösa. Första saken att kolla i det här fallet är om du använder den webbläsare som casinot rekommenderar. Moderna casinon brukar rekommendera att du använder dig av Google Chrome. Se också till att du har den senaste versionen av Flash installerad. Därtill rekommenderar vi att du kollar så att du inte har massor av andra stora program i gång, som drar ner hastigheten.
Allmänna åtgärder för att förebygga problem vid online-spel
Det finns några allmänna åtgärder för att förebygga problem som alla casinospelare bör känna till. Dessa är:
- Använd ”rätt” webbläsare
- Rensa webbläsarens cache-minne
- Se till att datorns arbetsminne (ram-minne) räcker
Använd ”rätt” webbläsare
Kolla upp vilken webbläsare som ditt casino rekommenderar. Det varierar lite mellan olika casinon, men det är vanligt att moderna nätcasinon tycker att du ska använda dig av Google Chrome för att få den bästa möjliga spelupplevelsen.
Rensa webbläsarens cache-minne
En annan åtgärd som kan hjälpa är att rensa din webbläsares kakor och cashe. Hur man gör beror lite på vad du har för webbläsare, men så här gör du på Chrome:
- Öppna upp din webbläsare.
- Tryck på de tre punkterna uppe i det högra hörnet.
- Gå in på ”Fler verktyg” och sen ”Ta bort webbinformation”.
- Gå slutligen in på den översta spalten, där det står ”rensa webbinformation” och ange vilken data du vill rensa. Tryck till sist på ”Rensa data”-knappen.
Se till att datorns arbetsminne (ram-minne) räcker
Stäng av alla onödiga program och appar, som kan göra datorn långsammare. Programmen och apparna använder nämligen upp datorns ram-minne och kan leda till att den blir seg.
Vad du gör om problemen kvarstår?
Har du testat våra tips men det funkar ändå inte? Här kommer i så fall ytterligare några saker som du kan prova. Om allt annat skiter sig kan du kontakta casinots support.
Testa en annan webbläsare
Först och främst rekommenderar vi att du testar en annan webbläsare. Det är en enkel åtgärd som löser många olika typer av problem.
Starta om datorn
Många till synes omöjliga problem löser sig direkt när man startar om datorn.
Kontakta supporten
Till sist vill vi tipsa om att det alltid går bra att kontakta casinots kundtjänst om du behöver hjälp med något. Många casinon erbjuder livechatt, där du kan skriva till en kundtjänstmedarbetare och få svar direkt.
Tips! Läs även: om hur du kan använda VPN för att spela utländska casinon